Quentinc Texas holdem póker – hogy igazán fullosak legyünk!

Könnyedén ellképzelhető, hogy a zimankós, havas, szeles, veszettnagy hidegben nem mindenkinek van kedve kidugni az orrát a jó meleg szobából és összeröffenést szervezni. Aggodalomra azonban semmi ok, hisz immáron tulajdon gépünk előtt zombulván is lehet egy jót zsugázni.

Lassan olyan változásokat hoz az életünkbe a számítástechnika, amely változásoknak köszönhetően hamarosan egy pakli kártya helyett számítógéppel a vállunkon megyünk el egy nyári kertipartyra. Mindenki felküzdi magát az internetre, belép az aktuális programba, és mehet a kártyajáték.
Bizonyos esetekben ez megoldás lehet, ha például az adott összejövetelre nem tudott mindenki eljönni, így be lehet vonni őt is a játékba, de egyszerűen az a helyzet, hogy semmiféle virtualitás nem tudja helyettesíteni az ételes-italos kézzel összegányolt, nem feltétlenül higiénikus állapotban lévő viseltes kártyalapokat. Gép ide vagy oda, ezekre szükség van és lesz is, ha az együttlét nem online folyik.
Mi viszont, a téli aktualitás jegyében, megmutatjuk, hogyan lehet a méltán népszerű TexasHoldem pókert online művelni, kizárólag szórakozás céljából, az itt tárgyalt szoftver ugyanis nem operál valóságos pénzzel.

Hasonló közösségi játékplatform az RSGames által üzemeltetett is, amelynek kapcsán a Monopoly leírását készítettük, ezen pókert azonban egy másik csapat programjával, a Playroommal hívhatjuk életre. Ugyanolyan indíttatással készült, mint a korábbi RSGames platform, az ember belép, választ a tucatnyi elérhető játék közül, és fel nem áll a gépe elől a játék végéig. Időveszteséget tehát ez is jócskán okoz, sőt a Monopolynál némileg nagyobb odafigyelést is igényel, viszont a téli szabadság idején, a téli szünetben vagy a vizsgaidőszak befejeztével pont ráfér az emberre egy kis kikapcsolódás.

Letöltés, telepítés

A programot a qcsalon.net címen elérhető oldalról tudjuk letölteni.
Ennek legegyszerűbb módja, ha az oldal felkeresését követően insert+f7-tel kinyitjuk az elemlistát vagy a hivatkozáslistát, és D betűvel megkeressük a Download the Playroom client címezetű hivatkozást. Ilyenből kettőt is észre fogunk venni, az egyik az angol, míg a másik a francia nyelvű variáns letöltésére alkalmas. Ha megvagyunk, entert követően töltsük le a fájlt, majd indítsuk el a telepítőt. Teljességgel szabványos ez is, a tovább gombra történő klikkentgetéssel vagy az enter gombra történő tehénkedéssel minden különösebb hókuszpókusz nélkül felvarázsolhatjuk a gépünkre a programot, amelynek ikonja a start menüben található meg, illetve ha igényeltük, kapunk az asztalra is.
Az RSGames szoftverétől eltérően az új felhasználói fiók regisztrálása nem a programon belül, hanem a készítő Quentinc weboldalán megy végbe, ennek folyamatát a program elindítása után a Create Account gombra nyomván kezdeményezhetjük. Ettől függetlenül a folyamat gyors és egyszerű, Felhasználónév, email cím, jelszó, másra nincs is szükség.
Ha megvagyunk, jelentkezzünk be, és máris bent találjuk magunkat a mesés játékszobában.
Alapvető felépítésbeli különbség a két program között, hogy a Playroomban minden bejelentkezett felhasználó egy helyre érkezik és egy helyről választ játékot magának, míg az RSGames-nél rögtön a bejelentkezés után ki kell választanunk, melyik játékba szeretnénk belépni. Sőt, a Playroomnál létezik egy úgynevezett Free table funkció is, amely esetén a játékot létrehozván a csatlakozó személyek együtt dönthetik el, mit is szeretnének játszani. Fontos viszont, hogy itt, tapasztalataink szerint, nincs privát, jelszóval védhető játék. Ha szigorúan az ismerősökkel akarunk játszani, könyörtelenül búcsút kell mondanunk minden más játékos kedvű arcnak, aki esetleg belépett a játékunkba, amíg a haverok készülődtek.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy belépés után, amennyiben új játékot szeretnénk indítani, enterrel a Create new table opciót választjuk, majd a le és a fel nyilakkal kiválasztjuk, milyen asztalhoz ülnénk le szívesen. A mi esetünkben ez most a TexasHoldem póker, ha ezzel szeretnénk játszani, válasszuk a Poker texas holdem opciót.
Ezután várjuk be a többi játékost, akik a Join a table opciót aktiválván megkereshetnek minket az induló játékok között, majd letelepedhetnek körénk a pókerasztalhoz.
Ha megvagyunk, enterrel indulhat a móka, esetleg a control+k billentyűparancsot követően kirúghatjuk azokat, akikkel nem kívánunk kártyázni.

A Texas holdem dióhéjban

Nem szeretnénk a pókerjáték összes szabályát töviről hegyire részletezni, nagyjából fél perces guglizgatás után rátalálhatunk olyan oldalakra, amelyek ezzel foglalkoznak.
Röviden annyi a lényeg, hogy egy hatalmas adag ravaszsággal és szerencsés lapjárással nyerjük el mindenkitől a pénzt, hogy aztán – a Playroom esetében csak a fantáziánk révén -, költsük arra, amire csak akarjuk. A pókert francia kártyával játsszák, a lapok pedig egy bizonyos színnel és értékkel rendelkeznek.
A színek lehetnek: kör, pikk, káró, és treff, az értékek pedig az alábbiak:

2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Jumbó vagy bubi, dáma, király illetve ász.
Aki nem játszott még ilyen kártyákkal, annak egyszerűbb lesz elképzelnie úgy, mintha a 10-es után következő négy lap, egymás után, 11-től 14-ig adná a lap értékét, így tehát a bubi lesz a 11, a dáma a 12, a király a 13, az ász pedig a 14.
Az angol nyelvű játékban ezen értékek más elnevezést kapnak, a bubiból jack lesz, a dáma Queen, a király king, az ász pedig ace.
A póker lényegében abban áll, hogy a lapok kombinációját felhasználván nyereményt kovácsoljunk magunknak, vagy ha épp nem kedvező a lapjárás, időben lépjünk le az aktuális körből.

Arról van tehát szó, hogy a kör végén, a játékosok lapjait összesítve, az nyer meg mindent, aki a legjobb lapkombinációkat kapta.
Ezen kombinációk öt lapból állhatnak össze. Ha például az általunk birtokolt öt lapból két lap egyforma értékű, például egy treff kilencesünk és egy pikk kilencesünk is van, ezt párnak nevezzük. Ha a többi játékosnak nincsenek a miénket lefölöző lapjai, akkor mi nyertünk. Ha azonban valaki másnak mondjuk tízes vagy ennél magasabb értékű lapokból van párja, máris ő nyert.

A következő lépcsőfok, amikor az öt lapból két pár is a kezünkben van. Például a kilences pár mellé van két hatosunk is, ekkor két párral rendelkezünk, ez pedig nagyban javítja a nyerési esélyeinket.

Újabb lehetőség, ha ún. drill van a kezünkben, ekkor az azonos értékű lapokból három is nálunk van. Például, a kezünkben van egy kör hetes, egy káró hetes és egy treff hetes is. Ezt nevezzük drillnek. Ez automatikusan übereli a párt és a két párt is, így hiába van egy másik játékosnak akár ászból is párja, az csak két egyforma lap, nálunk pedig három van, így automatikusan mi nyertünk.

Ezt követi a sor: ez nem más, mint amikor a nálunk lévő öt lap egymás utáni értékeket tartalmaz és egymás után következik.
Például, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Esetleg 10, bubi, dáma, király, ász.
Öt lap tehát, amelyekből sort tudunk képezni.

Még ennél is nagyobb nyerési esélyünk van akkor, ha a nálunk lévő öt lapok egyforma színűek, mondjuk mind az öt lap pikk. Vagy káró, vagy egyéb.

Ezt követi a full, amikoris az öt lapból három egyforma van nálunk, plusz még egy pár. Például van három darab nyolcasunk, plusz két királyunk, vagy bármi egyéb. Ezt fullnak hívják.

Ha iszonyat nagy mázlink van, akkor ún. póker is lehet a kezünkben, ekkor négy egyforma értékű lapról van szó, azaz lényegében mind a négy színnel rendelkező, egyértékű lapok nálunk vannak, azaz, mondjuk, treff 10, káró 10, kör 10 és pikk 10.

Ritkán elő szokott fordulni az ún. színsor is, ekkor arról van szó, hogy az egymás utáni értékű lapok még egyforma színűek is. Például pikk 4, pikk 5, pikk 6, pikk 7, pikk 8.
A teteje pedig az, ha ezen színsor a legmagasabb értékű lappal, ásszal végződik.
Fontos, hogy az itt felsoroltak mindig egymás utáni rangsorban helyezkednek el, és az nyer, akinek a legjobb van a kezében. Így hiába van például az egyik játékosnak nyolcas drillje, ha a másik játékos valami olyannal rendelkezik, amit mi itt a drill után tűntettünk fel, például sorral, színnel, fullal, stb.
Ha esetleg két játékosnak is drillje van, az nyer, akinek nagyobb értékű lapból van meg, így például három egyforma kilencest lefölöz három egyforma dáma.
A texas holdem sajátos játékmenete pedig, hogy minden játékos két darab lapot kap a kezébe induláskor.
Ekkor lehetőség van passzolni (ezt pókeres körökben checknek hívják), azaz ilyenkor nem emelünk tétet, és az utánunk következő játékos jön. Ha mindenki passzt mond, jönnek az újabb lapok, azonban lehetőség van tétet emelni. Azaz, valamely játékos, a jó lapjait látván vagy a blöff kedvéért, tétet emel, azaz zsetont dob a közösbe. Ekkor minden játékos köteles választ adni: megadja ezen tétet, esetleg kiszáll. Ha kiszáll, az eddig bedobott tétjét ebben a menetben már nem nyerheti vissza.
Ha mindenki eldöntötte, megáll-e vagy kiszáll, jön a folytatás: három újabb lapot kapunk, de ezt már nem a saját kezünkbe, hanem az asztalra.
Azaz, a két nálunk lévő lap mellé három kerül az asztalra, ahol mindenki láthatja. Közös lapok tehát ezek, ezeket és a kezünkben lévőket felhasználván kell kigondolnunk, hogyan tovább.
Így, ha a mi kezünkbe az elején egy ötös és egy kilences került, az asztalra pedig egy kettes, egy ötös és egy nyolcas, máris van egy ötös párunk, hisz az asztalon van a mi ötösünk másik színű párja.
Az is előfordulhat, hogy az asztalra kapásból pár kerül, mondjuk két ötös. Ha nálunk egy harmadik is van, az drill, hisz három egyforma lap van nálunk.
Fontos tehát, hogy az asztalon lévő lapokat mindenki látja, de mindenki a saját lapjaival veti össze.
Ekkor újabb interakció következik, lehet passzolni, emelni, emelés esetén tartani vagy kiszállni.
Utána újabb lap jön az asztalra, ez a Turn. Újabb passz, emelés vagy kiszállás, legvégül pedig az ötödik lap is lekerül az asztalra, ezt Rivernek hívják.
Öt lap lesz tehát az asztalon, a kezünkben pedig kettő. Ez összesen hét lap, a póker azonban öt lappal operál, így a mi két lapunkból és az asztalon lévő három lapot kiválasztván kell kikövetkeztetnünk a kombinációt, amely alapján eldönthetjük, érdemes-e emelni vagy a tétet megadni, netán illedelmesen kiszállunk az adott körből.
A végén terítés van: a legjobb értékeket birtokló személy fogja a zsetonokat, és besöpri.

A gyakorlatban

miután a játékosok megérkeztek, induljunk el enterrel. Elsőként ki kell választanunk, mennyi pénzzel/zsetonnalrendelkezzenek a játékosok induláskor. Ez alapbeállításként ezer, a nyilakkal változtathatjuk.
Ha enterrel továbbmentünk, azt kell kiválasztanunk, mennyit kelljen az ún. kis vaklicit (kisvak) esetén beadnia az egyes játékosoknak. A kisvak egy olyan tét, amelyet az aktuális kör elején kell befizetni, hogy a körben részt vehessünk. Egyfajta alaptét tehát, és azért hívják vaknak, mert gyakorlatilag vakvágányon vagyunk ekkor, hisz még nincs is a kezünkben semmi, nem tudhatjuk, milyenek lesznek a lapjaink.
Nagyvak is létezik, ez mindig a kicsi duplája, az pedig, hogy mikor mely játékos melyiket fizeti, körkörösen változik az egyes újabb körökben.
Enter után azt választhatjuk ki, milyen időközönként emelkedjenek meg a tétek. Ez azt a célt szolgálja, hogy ne nyúljon túlságosan hosszúra a party.
Enterrel ezt is kiválaszthatjuk, a játék pedig elindul.

A használható billentyűk a következők:

  • D: lenyomásakor elhangzik azon két lap színe és értéke, amely lapok a kezünkben vannak.
  • E: az asztalon lévő lapok színe és értéke hangzik el, már amennyiben a kör egy olyan szintjére érkeztünk, hogy lejött legalább három lap.

  • C: check, azaz alapesetben passz, tehát nem emelünk tétet, de ha korábban egy másik játékos már emelt, a c-vel itt tartjuk, azaz mi is beadjuk azon összeget, amely összeget az előttünk emelő játékosok már beadtak.

  • R: ezen betűvel tudunk tétet emelni, ha mi jövünk.

  • F:
    Kiszállunk, azaz az eddig berakott tétünket elvesztjük, de ha rosszak a lapjaink, és előreláthatólag nem lehet belőlük nyerő kombináció, érdemes kiszállni. Ekkor természetesen nem az egész játékot adjuk fel, csak az aktuális kört.

  • G: kezdők számára a leghasznosabb parancs, ennek hatására a gép ugyanis elmondja nekünk, milyen kombinációnk van jelenleg a kezünkben és az asztalon lévő lapokból. Így nem kell nekünk folyamatosan fejben tartani a lehetséges esélyeinket, a G-vel meghallgathatjuk.

  • A: All In: pókeres kifejezés, minden tétünket beadjuk a közösbe. Akkor szoktak élni ezzel, ha a zseton már igencsak megfogyatkozott, és lassan nem lesz pénz a következő vak befizetésére sem, esetleg akkor, ha fenejó lapok vannak a kézben, sőt jellemző az is, hogy ijesztegetés céljából beraknak rengeteg zsetont, hogy mások megijedjenek és kiszálljanak, ilyenkor ugyanis az nyer, aki utoljára tétet emelt.

  • S: megnézzük vele, pillanatnyilag mennyi zsetonnal rendelkezünk.

  • I: a program tájékoztat az aktuális körben a közösbe berakott zsetonjaink értékéről.

A többi parancsot kísérletezgessük ki, a főbbek fenn olvashatók.

Összegzés

A póker jó, és a program is jó. Viszonylag élethű kis hangeffektek kísérik a játékot, a megvalósítás is rendben van. Magát a játékot, mint ilyet persze gyakorolni és tanulgatni kell annak, aki soha nem játszott még ilyet, de ez a cikk egy jó kiindulási alap lehet.
A pókernek egyszerűen az a lényege, hogy a másik félelmére vagy merészségére alapozva teremtsünk olyan helyzetet, amely helyzetben az pórul jár. Nem kell feltétlenül fantasztikus lapokkal rendelkeznünk ahhoz, hogy nyerjünk, egyszerűen ki kell ismerni játékostársaink játékstílusát, bevállalósabbak-é, avagy nem szeretnek kockáztatni, így pedig könnyen lehet óriási blöffökből is hatalmas nyeremény. Meg persze hatalmas lebőgés is, mindenesetre a póker kifejezetten izgalmas, szórakoztató elfoglaltság egy kis kikapcsolódáshoz, mindenkinek bátran ajánljuk.

A bejegyzés kategóriája: Játék
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.

Quentinc Texas holdem póker – hogy igazán fullosak legyünk! bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. zsola szerint:

    hello, én csak annyit szolnék hozzá hogy egyrészt kevesen pókereznek, ezzel a progival, + a progi néhány szabályt hibásan tud ami egy nagy partynál nem feltétlen jó:)

  2. zsola szerint:

    tudomásom szerint: ha fent van az asztalon 10 jumbo/bubi dáma ász és a jelen esetbe akivel játszom mind a kettőnknek király van a kezébe, csak nekem mondjuk 5-essel neki 3-assal, nem indokolt hogy én nyerek, mivel teljes mértékbe kivan emelve, hogy a texas holdembe, csak 5 lapot lehet felhasználni, itt pedig a program egy 6-dik lapot is néz, még pedig a kisérőt, ami nem éppen szabályos, mivel nem számít. ezen esetben döntetlen az állás, megéltem már ezt is. azt sem tudom sajnos, mert rég játszottam de mint ha régebben az is jellemző lett volna, hogy az ász-t nem kezelte az 1-es lapként, tehát ha nekem volt 2, 3, 4, 5,-es lapsorom, és emellé fent volt egy ász, nem volt értéke de ebbe nem vagyok biztos tudomásom szerint, a sornál nincs kisérő lap ha egyforma a sorunk természetesen, ha valamelykünknek nagyobb sora van, tehát nagyobb értékű lappal végződik ott nem ál fent ez a szituáció

Véleményed vagy tapasztalatod van a témával kapcsolatban? Itt leírhatod!

Az e-mail címek rejtve maradnak. A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>